Източник: Reynaers Aluminium
Устойчивостта в строителството и бизнеса е гореща тема от години. Страните по света се сблъскват с редица климатични проблеми, бизнесът и хората от целия свят са изправени пред покачващи се цени на петрола и въглищата. Поради това, че тези ресурси стават все по-оскъдни и търсенето продължава да расте главоломно в развиващите се пазари като Китай и Индия, прогнозата е, че цените ще продължат да се увеличават.
Очеводно е, че тези климатични и икономически проблеми изискват радикални промени в нашето отношение и поведение. През 70-те години на миналия век, след първата петролна криза, устойчивостта се съсредоточава основно върху разработването на енергийно оптимизирани, по-добре изолирани сгради. През 90-те години започват експериментитес интегрирани архитектурни климатични концепции, по-специално зелени покриви, атриуми и високотехнологични двойни фасади. Правителствата и екологичните организации разработиха нови етикети за качество като международния FSC (Съвет за стопанисване на горите – етикет за качество за хартия или дървесина, който декларира, че продуктите са произлезли от устойчиво управлявана гора – сертификат, който Reynaers притежава) и няколкото нискоенергийни сертификата като знак за качество Passiv Haus, сертификат за сгради с изключително ниско потребление на енергия за отопление и охлаждане.
От издаването през 2002 г. на книгата и концепцията „Cradle to Cradle“ от архитекта Уилям Макдонa и химика Майкъл Браунгарт, както и издаването на филма на Ал Гор за глобалното затопляне „Неудобната истина“ (2006) темата за устойчивостта интересува все по-голяма част от широката общественост.
Знаем, че сградите са отговорни за 40% от общите емисии на CO2 в рамките на ЕС. Строителната индустрия вече поставя устойчивостта на едно от първите места в дневния ред на целите си.
„Говорим за много наболял проблем“, казва Найджъл Йоландс, главен администратор в отдела за енергийна ефективност и околна среда на Международната агенция по енергетика (МАЕ), който освен това работи и като консултант за страните от Г8. „Ние трябва да променим енергийните си системи, тъй като те са замърсяващи и скъпи. И ако имаме предвид, че строителната индустрия използва значителна част от енергията на дадена страна, е наистина важно да се предприемат спешни мерки.“
„СГРАДИТЕ СА ОТГОВОРНИ ЗА СЪЩЕСТВЕНА ЧАСТ ОТ ЦЯЛОСТНИТЕ ЕМИСИИ НА CO2 В ЕС; НАМАЛЯВАНЕТО НА ТЕЗИ СТОЙНОСТИ ТРЯБВА ДА Е ОСНОВНА ЦЕЛ В ДНЕВНИЯ РЕД НА СТРОИТЕЛНАТА ПРОМИШЛЕНОСТ В СВЕТОВЕН МАЩАБ.“
Какво е устойчивост?
Въпреки това остава въпросът: Какво е устойчовост? Кое е наистина устойчиво? Фактът, че темата получава по-голямо внимание, означава, че понятието „зелена“ неизбежно включва известно количество комерсиализация и инфлация. Днес всеки бизнес твърди, че използва устойчиви методи. Производителят на дървесина твърди, че неговият продукт е „100% биоразградим“ и неутрален на CO2. Фирмата, произвеждаща синтетични строителни елементи, подчертава, че нейните продукти изобщо не се биоразграждат, което означава, че те не трябва да бъдат боядисани, заменяни или импрегнирани с други, потенциално замърсяващи продукти. Списъкът с примери може да е безкраен.
От дълго време за Reynaers е ясно: Устойчивостта не е просто поредния етикет, който компаниите си поставят. Към тази концепция трябва да се подходи с внимание и отдаденост.
„Факт е, че алуминият е зелен материал благодарение на своята издръжливост (75% от алуминия, който някога е произвеждан, все още се използва) и 100% капацитет за рециклиране. Но това, което правим в „Reynaers Aluminium„, е този материал, който илюстрира ангажимента ни към устойчиво бъдеще „, казва Ерик Раскер, главен технологичен директор в Reynaers.
Същото мнение се изразява и в експерта по енергетика д-р Йоландс: „Международната агенция за енергийна ефективност твърди, че енергийната ефективност трябва да бъде интегрирана в сградите, включвайки съществуващия сграден фонд. Топлинните характеристики на прозорците и фасадите са много важни, както и дизайнът на сградата: ориентация, вентилация и отопление и т.н.“
Фотоволтаичните панели на покрива на центъра за дистрибуция на Reynaers в Дюфел генерират 80% от общата нужда от енергия.
Устойчивостта като основна тема на развитието
Енергийната ефективност е една от най-важните теми във всички разработки, които Reynaers реализира през последните няколко години.
Компанията отделя много и целенасочени усилия за развитието на изолационни прозорци, плъзгащи се врати и завеси, които намаляват загубите на енергия в сградата. Reynaers търси и начини за по-добро регулиране на дневната светлина – от една страна, чрез разработването на много тънки профили за големи стъкла, позволяващи достъп на повече светлина. По този начин се спестява енергия от осветлението, но и от отопление!
От друга страна чрез работа с Brise Soleil системи, които оползотворяват слънчевата енергия по иновативен начин.
Reynaers вече започна да работи върху системи за производство на енергия и сега предлага фасадни и слънцезащитни системи, които позволяват интегрирането на слънчеви панели. Компанията не само допринася чрез разработването на устойчиви системи, но също така инвестира в усилия за свеждане до минимум на използването на изкопаеми горива за собствена употреба.
През 2007 г. на покрива на новия център за дистрибуция на централата на Дюфел бяха построени 3072 фотоволтаични панела, произвеждащи над 550 000 kWh годишно. Това намалява емисиите на CO2 с 300 тона годишно. Тази инсталация беше разширена дори с 7047 панела в края на 2010 г., което в крайна сметка по този начин сградата генерира 80% от цялата необходима енергия от слънцето.
Стратегическо планиране
Очевидно е, че Reynaers се отнася изключително сериозно към устойчивото предприемачество – компанията се присъединява към концепцията за корпоративна социална отговорност (КСО) и гарантира, че КСО е в челните редици на работните практики. В центъра на подхода на КСО е идеята, че исканията на всички заинтересовани страни трябва да бъдат изпълнени под мотото „Хора, планета, печалба“.
Reynaers предприе многобройни конкретни действия, произтичащи от този амбициозен манифест:
По отношение на първата част – „Хората“ – това означава повече от просто обслужване на клиентите и удобство за потребителя. Тази концепция включва всичко – от разработването на най-простия работен механизъм за прозорци и врати, за да се намали броя части на проект, което от своят страна намалява рискът от грешки.
Това също така означава насърчаване на социалното съзнание сред служителите чрез ежегоден организиран ден на общността. От гледна точка на точка „Планета“ фокусът е върху интегрирането на енергийно ефективни технически иновации и архитектура, като споменатите по-горе фотоволтаични инсталации в склада на компанията в Дюфел.
Друг пример е разработването на висококачествени изолационни профили и по-естетически приятни вентилационни системи, достъпни за архитектите в почти всякакъв размер и цвят. Това в крайна сметка ще допринесе за привлекателността на устойчивостта за всеки и по този начин за един оправдан и устойчив избор.
На последно място – терминът „печалба“ се отнася най-вече до финансовото здраве и ликвидността на компанията, жизненонеобходими за научноизследователска и развойна дейност, както и за внедряване на нови качествени, дълготрайни и устойчиви системи.
Това включва разработването на ново ноу-хау и обмена на това знание с други страни. Reynaers не само продава нискоенергийни системи, но и участва и в различни проекти.
За да насърчи рециклирането на алуминий, Reynaers наскоро стартира проект с партньора си E-MAX – белгийска компания за екструдиране на алуминий. Заедно двете компании документират обновяването на стара алуминиева фасада, повторното топене на различните елементи и накрая производството на нови профили, които отговарят на най-новите изисквания за топлоизолация.
Междувременно Reynaers поднови партньорството с Международната агенция по енергетика (МАЕ).
Търсенето на устойчиви строителни системи ще продължи да нараства през следващите години, както за нови сгради, така и за ремонтни проекти. Иновативните продукти на Reynaers, непрекъснатото проучване и фокусирането върху обмена на знания ще позволят на компанията да даде истински принос към нов начин на мислене и работа.